Överlåtelse av lägenhet 

Överlåtelse


Om du ska sälja din bostadsrätt ska styrelsen godkänna köparen, dvs den nya medlemmen. Enligt gällande lagstiftning ska styrelsen behandla medlemsansökan inom fyra veckor. Styrelsen behandlar dock ansökan så fort som möjligt.

Kopia på kreditupplysning ska bifogas medlemsansökan.

Vid överlåtelse utgår en kostnad. Avgiften debiteras säljaren. 2,5% på prisbasbeloppet. (blir ca 1100-1300kr)

Den nya medlemmen förbinder sig att följa föreningens ordnings- och trivselregler.

----------------------------------------------------------------------------------------

Vid försäljning av lägenhet


När en lägenhet övergår till ny ägare, skall samtliga nycklar redovisas som finns upptagna i styrelsens nyckelregister. Tre lägenhetsnycklar, två nycklar till postlådan samt tre blippar ska överlämnas till ny ägare. Övriga extranycklar och blippar lämnas till styrelsen. I den händelse att upptagna nycklar i nyckelregister inte kan redovisas, står säljaren för kostnaden av cylinderbyte och tillverkning av tre st. nycklar.


En viktig sak till att tänka på är att garageplatsen inte hör till lägenheten vid försäljning. När man säljer lägenheten så går garageplatsen över till kölistan för garaget. Det går bra att ringa till styrelsen och höra hur det ser ut i kölistan så man kan varsko mäklare om hur många som står i kö.

Skräp : Vi är tacksam om ni när ni tömmer en lägenhet att ni inte slänger för mycket i vårt soprum utan kör upp till återvinningstationen NSR.

----------------------------------------------------------------------------------------

Bra att veta för nyinflyttade och för oss boende i Sirius/ 2021-10-15

 

Viktiga telefonnummer om ni behöver hjälp:

  1. Styrelsens telefonnummer finner ni på telefonlista
  2. Om det kommer upp vatten eller dyligt i vask, toa eller golvbrunn. Ring ”Spolarna” 042-242200

       3 .Om ni behöver hjälp med vatten-kranar mm. Vardagar ring Rörmokare Johannes Jansson / Janssons VVS teknik. 0705-262665.

Inglasningen akut –Jasmin 0768-5081525.

Comhem (Numera Tele2) support –90222

Vid eventuella kostnader för sådant ni orsakat själv så får ni betala detta själv. Tänk på att en del kan gå på ”ROT-avdrag”

 

Hyra: När ni lämnat in er email adress till styrelsen så kommer ni att läggas i ett register som gör att er hyra och garagehyra kommer på email kvartalsvis och sen lägger ni enklast upp detta som ett autogiro till Nabo som har hand om vår ekonomi. Detta gör vi för att komma bort från pappershantering. Har ni ingen email så kommer det i brevlådan.

 

Nödutgångar: Vid brand att tänka på. Trapphuset ner har nödbelysning som skall lysa i 60 minuter efter det att strömmen försvunnit i huset. Det är viktigt att bestämma sig i tid för att ta sig ner efter det att strömmen försvunnit. För alla är det bra att ha en fungerande ficklampa. Det finns en nödtrappa från Garageplan och Källarplan till trappa ovan Entréplan vid lägenhet 1 på första våningen. Denna dörr skall alltid vara låst på plan 1, men den går att öppna utan nyckel från nödtrappan. Här finns liknande nöd ljus. Här finns även gröna lampor ovan dörrar som visar vägen . Är ni i garaget så finns det två vägar ut, antingen via garageporten eller nöd trappa till entrén.

Om det är i er lägenhet det brinner och ni bestämmer er för att lämna lägenheten så tänk på att inte låsa er ytterdörr, det gör det enklare för brandmännen att komma in. Det är lämpligt att ni har brandfilt och en brandsläckare i er lägenhet som första åtgärd. Det finns brandsläckare på varannan våning i trapphuset. Våning 3-5-7-9 och entréplan. Det finns även brandsläckare i samlingsrum, garaget och på våning 9 som täcker upp terrassen och grillning där. Det är viktigt att vi hjälper varandra ut när det brinner. Vet ni att det brinner i huset så ta inte hissen, den kan stanna om strömmen försvinner. Om det brinner och det kommer ut rök till trapphuset, då öppnas ett fönster längst upp, brandmännen kommer att sätta en fläkt nere på entréplan för att blåsa upp röken så att vi och brandmännen inte får obehag av lite rök. Detta är helt normalt att sätta en fläkt därnere.

 

Lägenhet: Alla vitvaror, vaskar, toalettstolar, duschkabinglas är era egna. Några av oss i huset har bytt vask i badrum och golvpackning till duschkabin undre. Detta går att köpa eller beställa på olika ställe.   

Ni väljer själva om ni vill byte vitvaror. Det ända vi i styrelsen vill vara med att bestämma är spisfläkt, här är det viktigt att det blir rätt motor så det går att koppla till husets ventilationssystem. Styrelsen bestämmer om den nya spisfläkten passar in i vårt hus. Ring någon i styrelsen för mer information. När det gäller avfallskvarn så är inte vårt rörsystem byggt för det.Service av inglasningen är en gång om året och då står föreningen för kostnaden. Det gäller att ni pratar med servicegubbarna som kommer och säger om ni har några problem med inglasningen. Skulle ni få problem med inglasningen under året och det är akut så får ni ringa Jasmin själv 0768-508152. Är det inte akut så kan ni vänta till den årliga servicen. Tänk på att ni får bekosta besöket själv. Tänk på att han bor i Landskrona så det blir körtid därifrån. Lister, band och handtag får ni bekosta själv. Den enda gången föreningen betalar är om vi har stormskada och den årliga besiktningen.

 

Garaget: Allt om garaget går att läsa under flik ”Garaget”

 

Snickarboa: Här har varit inbrott så det finns inte så mycket kvar och det lär nog inte fyllas på heller. Men en del hittar ni som ni kan låna. Det finns en ”pärm för utlåning” där man antecknar när man lånar något där.

Comhem (Numera Tele2) Vill ni vara anslutna till Tele2 när det gäller TV eller internt, då får ni ta kontakt med Tele2. Telefon 90222. De hjälper er hur ni går vidare.

Fiber: Finns också att läsa på hemsida under”användarhandböcker”

Styrelsen/ Sirius